Klassiek filosofisch pars pro toto: jezelf kennen als deel van een geheel
Een van de aspecten uit de stoïcijnse ethiek in de Meditaties van de filosoof-keizer Marcus
Aurelius is het bepalen van de plaats die de mens inneemt in de samenleving,
natuur en kosmos. Die rol moet ‘in overeenstemming zijn met de natuur’, waarbij
de wereld wordt opgevat als één groot, organisch geheel. Dat lijkt een soort
vervolg op het aloude Delphische credo, ‘Ken uzelf’. Cicero schreef dan ook:
‘Van het grootste belang is het met de ziel zelf de ziel te leren kennen en
juist dit is in wezen de betekenis van de leefregel’ van Apollo (Gesprekken in Tusculum, I, 52). Daar kom
je, in zijn optiek, achter door te bezinnen over de drie soorten relaties die
de mens heeft met als eerste ‘het voertuig dat ons omhult, de tweede met de
goddelijke oorzaak, de bron van alles dat elk wezen overkomt, en de derde zij
die samen met ons leven’ (VIII, 27).
In archaïsche tijden werd de mens haast gezien als een
soort speelbal van de onsterfelijke goden met hun grillen. Slechts met gebed en
offer kon de mens meer zekerheid verwerven, maar zijn plaats in het
natuurgebeuren was klein, en het leven was een simpele rechte lijn. Beroemd is
de uitspraak van Homerus die Marcus citeerde (X, 34): ‘Het geslacht der mensen
is als dat der bladeren. De wind strooit de bladeren over de aarde, maar het
bottend bos doet in de lentetijd het nieuwe blad weer ontluiken. Zo ook het
geslacht der mensen; het ene ontbloeit, het andere sterft af’ (Ilias, XI, vs. 146).
Zodra de filosofie de kop opstak in de zesde eeuw v.Chr. trad
een verandering op. De natuur werd begrepen aan de hand van abstracte,
onpersoonlijke principes. Goden aan de zijlijn, natuurwetten en bouwstenen in
het midden van het speelveld. Wetmatigheden, harmonie en orde vormden het
adagium, en voor het eerst was daar de behoefte om met één woord het geheel der
dingen aan te duiden: kosmos. Een
mooie denkstap. Marcus Aurelius schreef over de volgelingen van Pythagoras
bijvoorbeeld het volgende: ‘De pythagoreeërs zeiden gewoonlijk dat we, als
eerste in de ochtend, op zouden moeten kijken naar de lucht, om ons te
herinneren aan wezens [de planeten] die eeuwig hun werk uitvoeren volgens
dezelfde wetten en op onveranderlijke wijze, en om ons te herinneren aan hun
ordelijkheid, zuiverheid en naaktheid; want niets verhult een ster’ (XI, 25). De
natuur dus als organisch geheel. Pythagoras zou beweerd hebben dat de planeten
door hun volmaakte draaibewegingen een heel fijne muziek maakten, maar dat de
mens daar doof voor was geworden. Een natuuractivist zou daar vast een moderne,
ecologische draai aan kunnen geven.
In de ogen van sommige oude wijsgeren is het heelal dus een
mooi en ontzagwekkend geheel. De stoïcijn Posidonius voegde hier een concept
aan toe dat in de verdere geschiedenis van het westerse denken belangrijk is: sympathie. Dit is de notie dat alles in
de kosmos interageert en dus verbonden is met elkaar. Dat werd mogelijk geacht
door de pneuma, een soort goddelijke,
bezielende maar onpersoonlijke natuurkracht. Als een stoïcijn sprak van Zeus of
God, dan bedoelde hij daar de Natuur mee. Daar komt bij dat, als de kosmos
wordt aangestuurd door een goddelijke, ordenende en bindende kracht, die kosmos
goed en mooi moet zijn. De wereld zoals die is, moet daarom noodzakelijk zijn
zoals die is.
De filosofisch-religieuze hermetici in de late oudheid namen
(indirect) nogal wat van de stoïcijnen over, waaronder de notie van sympathie. Ook
bij hen lag de focus op zelfkennis, maar anders dan bij Cicero leerde men
zichzelf niet kennen door te kijken naar de sociale groep, maar naar de kosmos.
Als iets goddelijks ten grondslag zou liggen aan de kosmos, en als die kosmos
ordelijk en sympathetisch gestructureerd is, dan kan dat goddelijke ook gekend
worden door die kosmos eens goed te bekijken. De mens wordt in het hermetische
denken een afspiegeling van het heelal, een microkosmos, een onlosmakelijk deel
van het geheel, omdat alles uit een transcendente god zou zijn voortgevloeid. Dat
heet emanatie. De hermetische God
staat niet totaal buiten de kosmos zoals de christelijke God, maar straalt die
kosmos uit en is er dus mee verbonden. Dat maakte voor de hermeticus dat in de
planten, mineralen, dieren en in hemzelf een vleugje goddelijkheid zat. Die
verbinding aanspreken om tot hogere kennis (gnosis)
en dus tot eenwording met het goddelijke te komen, dat wilden hermetici doen
door middel van mystieke inwijding en studie.
Toen de vroegste filosofen de natuur wilden verklaren,
kwamen een paar op de proppen met een abstracte, onpersoonlijke geest (nous). Anderen bedachten fundamentele
principes zoals verdichting en verdunning, warm en koud, waarna Empedocles’
leer van de vier elementen volgde in de vijfde eeuw v.Chr. Alles is
samengesteld uit de elementen aarde, lucht, water en vuur, en na het overlijden
wordt het lichaam weer tot die bouwstenen gereduceerd, die weer worden
opgenomen in de natuur. Daarom zouden geboorte en dood niet echt bestaan. Voor
de hermetici, vele eeuwen later, geldt iets soortgelijks. Zelfs al is het
lichaam ontbonden, dan nog werd de (onsterfelijke) menselijke geest opgenomen
in het grote, goddelijke geheel.
Die sympathie geeft een
nieuwe inkadering aan dat stoffige spreukje ‘Ken uzelf’, en Marcus Aurelius
weet dit. De mens moest meestromen met de dingen en het leven accepteren zoals
het kwam, misschien een beetje zoals het taoïstische wu wei. Het hielp je niet om doof en blind te zijn voor de gang der
zaken, het lot en de schoonheid van de natuur. Het stoïcisme was in de aard der
zaak niettemin materialistisch. Geen nirvana of paradijs voor een onsterfelijke
ziel. De mens kon slechts in die zin onsterfelijk zijn, dat hij hier en nu
sympathiek en medemenselijk kon handelen ‘overeenkomstig de natuur’ en zijn rol
binnen het grote geheel. ‘Het leven is kort, en ons aardse bestaan levert maar
één oogst op’ (VI, 30). Alles komt en gaat, maar (en dat is een paradox) als je
berustte en inspanning leverde, dan liet je het gewenste rimpeleffect na dat
eeuwig doorgaat.
[Afbeelding: buste van filosoof-keizer Marcus Aurelius]
Reacties
Een reactie posten