Je hebt woorden, en je hebt woorden. Soms zegt een woord meer dan duizend woorden. Neem nu de puntige metafoor aan het begin van De elementen van Harry Mulisch (1988). Hij schrijft: 'Ambtenaren zijn eeuwig: een ambtenaar van nu verschilt in niets van een ambtenaar in Knossós, vierduizend jaar geleden. Of stuit het je tegen de borst, zo'n verstofte droogbloem te zijn in het boeket van de macht?' Zo'n verstofte droogbloem zou in een nationaal epos van vijfhonderd pagina's bijvoorbeeld het volgende kunnen schrijven: 'Melquíades vond de dood maar niets en keerde verarmd en verstoten terug naar de levenden.' Die karigheid is echter niet besteed aan Gabriel García Márquez. In zijn Honderd jaar eenzaamheid (1967), het monument van het magisch realisme, spint hij de propositie uit tot deze poëtische passage: 'Hij [Melquíades] was inderdaad dood geweest, maar was teruggekeerd omdat hij de eenzaamheid niet kon verdragen. Verstoten door zijn st...
Lawrence Principe, The Secrets of Alchemy , Chicago & London, University of Chicago Press 2013. 281 pp. ISBN-13 978-0-226-10379-2. Alchemy is a subject that is as diverse as it elusive when one tries to find definitive interpretations of its literature and gain a thorough understanding of its ideas. Without doubt, it is the lack of understanding and the inaccessibility of original sources that engendered the enormous corpus of non-academic writings on alchemy we have today, overshadowing sound scientific studies that are not occupied primarily with ‘occultism’ or magical practices (pp. 2-3). From Late Classical Hellenic Egypt and the Arabic world to alchemy’s apex in Early Modern Europe: the subject area is vast, with different and old languages involved. In all, alchemy travelled a long way before ending up in popular culture like Paul Coelho’s The Alchemist and J.K. Rowling’s Harry Potter and the Philosopher’s Stone , which immediately betray persistent clichés on ...
Op het Sfinks Mixed festival van 2016 in Boechout liepen mijn partner en ik een willekeurige tent binnen om te zien wat men er uitspookte. Het Armeens-Turkse duo Vardan Hovanissian en Emre Gültekin was daar net begonnen met een optreden. Dat was een erg gelukkig toeval, met een bijzondere herinnering tot gevolg. Het toeval wilde ook nog eens dat uitgeverij EPO een kraam op de festivalmarkt had, met enkele boeken van de op het Midden-Oosten georiënteerde uitgeverij Bulaaq , zodat ik in één moeite door een bloemlezing van Perzische poëzie en een boek over Iraanse geschiedenis kon aanschaffen. Voor mij was dit de eerste serieuze kennismaking met een compleet ander cultuurgebied. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de cultuurgeschiedenis van de Mediterrane wereld, maar de Arabische en islamitische cultuur bleven terra incognita. Inmiddels ben ik enkele boeken over Midden-Oosterse geschiedenis, religie, literatuur en filosofie verder, met als recentste aanwinst de...
Reacties
Een reactie posten