De mens als symbolaat
Iemand stelde eens dat
water H2O is, en dat het zonder de O geen water
meer is. De O is immers een deel van de stof
als geheel. Kortom, water dankt zijn naam aan de samenstellende delen. Deze
redenering wordt echter niet toegepast wanneer men het over een mens heeft. Een
mens zonder benen blijft evengoed een mens als ieder ander. Wat is de rationale
hierachter?
Wanneer we in een
woordenboek kijken, dan lezen we daar allerhande omschrijvingen, en die
samenstellende woorden kunnen ieder apart ook weer opgezocht worden. Zo
ontstaat een hiërarchische structuur van woorden en betekenissen. Al die woorden
tezamen vormen in dit geval de definitie van [mens]. Een dergelijke structuur
kan prima opgesteld worden voor [mens], en we krijgen dan hyponiemen als
[hoofd], [armen], [vijf zintuigen] en [rechtop lopend]. Zoiets is een
uitputtende taak, maar het kan, en zo’n theorie bestaat ook binnen de
semantiek. Niemand zou echter een heel netwerk van begrippen denken (hier niet
transitief) wanneer het woord mens
genoemd wordt. Dit geldt eigenlijk voor alle zelfstandige naamwoorden: iedereen
kent de betekenis en kan zich min of meer een bepaald beeld voorstellen, maar
de precieze inhoud wordt nooit exact gegrepen. Die verschuift telkens, ze
verschilt van persoon tot persoon. Ook zou het ontbreken van een samenstellend
deel ogenblikkelijk moeten leiden tot het vervallen van de geldigheid van mens, net als premissen die verwijderd
worden uit een argumentatie. Men denkt echter eenvoudig niet al die elementen,
men denkt niet in definities.
Misschien is het beter
te stellen dat de [mens] als zodanig geen mens is, met een reeks variabele
eigenschappen die we dat eraan toedichten, zoals de geïmplementeerde hyponiemen
[hand] en [geest]. Men kan namelijk ook stellen dat bijvoorbeeld [mens] een symbolaat is, dat wil zeggen een
projectie die het onmiddelijke gevolg is dat de daad van het symboliseren zelf.
Concepten zijn immers een soort symbolen. Hoe anders kunnen we rechtvaardigen
dat een brein in een vat, welke functioneert en communiceert, nog steeds
menselijk genoemd kan worden, of bij een jong persoon zonder ledematen.
Reacties
Een reactie posten